مقدمه:

آجر سفال از جمله مصالحی است که به دلیل وزن پایین کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. این آجر از خاک رس تهیه شده و به دلایل متعددی در کاهش هزینه ساخت بنا اثرگذار می باشد.

لازم به ذکر است که آجر سفال اصفهان به دلایل فنی عنوان عایق صدا را نیز به خود اختصاص می دهد.

به دلیل اهمیت استفاده از این متریال در این مقاله بر آن هستیم تا از آجر اصفهان و یا آجر سفال بیشتر بگوییم. همراه ما بمانید.

آجر سفال، کاربردها و قیمت

آجر سفال، کاربردها و قیمت

آجر سفال، کاربردها و قیمت:

در ساختمان های امروزی از آجر برای جدا کردن قسمت های مختلف بنا از یکدیگر استفاده می کنند.

آجر ده سوراخ یا آجر لفتون از جمله مصالح ساختمانی می باشد که به دلیل وجود سوراخ به میزان 25 درصد دچار کاهش حجم شده است.

آجر سفال با نام های دیگری از جمله آجر سوله سازی و آجر بره نیز شناخته می شود. مقاومت بالا مهم ترین ویژگی آجر سفال است و به همین دلیل انتخاب آن برای ساخت دیوار و یا ساخت سازه بسیار منطقی است.

گفتنی است که با استفاده از آجر سفال می توان دیوارهای مختلفی از جمله دیوار حائل و دیوار غیر حائل را بنا نمود. این نوع آجر را معمولا به صورت پازلی در کنار یکدیگر می گذارند. اجرای چنین چیدمانی باعث می شود تا مقاومت در برابر فشار به چندین برابر میزان معمول برسد. با این تفاسیر کاملا منطقی است که استفاده از آجر سفال در ساختمان سازی بسیار رایج می باشد.

آجر سفال

آجر سفال

**** برای خرید و یا استعلام قیمت و مشاوره  انواع آجر سفال اصفهان میتوانید با کارشناسان فروش شرکت توحید سفال اصفهان تماس حاصل نمایید ****

مشاوره و مدیریت فروش ۰۹۱۳۴۰۵۵۲۱۶ و ۰۹۱۳۹۷۵۰۱۹۸

 آجر سفال چه مشخصاتی دارد؟

  • آجر سفال سبک است و دلیل این امر سوراخ هایی هستند که بر روی آجر قرار دارند. بنابراین از این آجر معمولا در ساخت دیوارهایی که باید وزن بیشتری را تحمل کنند استفاده می شود. همانطور که قبل تر گفته شد معمولا آجر سفال را به صورت پازلی در کنار یکدیگر قرار می دهند. چنین چیدمانی به آجر کمک می کند تا وزن بیشتری را تحمل نماید.

  • آجر سفال یا آجر لفتون را با خاک رس و خاک نسوز می سازنند. در همین باره لازم است بدانید که این متریال بهترین و مرغوبترین خاکی است که در اصفهان یافت می شود. گفتنی است که علاوه بر تمامی این موارد در خاک رس اصفهان هیچگونه ناخالصی وجود ندارد و به همین دلیل این متریال برای آجر سازی مناسب است.

  • در ساخت آجر لفتون از خاک رس بیشتر استفاده می کنند. دلیل آنست که خاک رس ارزان قیمت است که همین مورد به مناسب تر شدن قیمت آجر سفال اصفهان منجر می گردد.

به چه دلیل در آجر سوراخ دار 10 عدد سوراخ وجود دارد؟

بر روی آجر لفتون ده عدد سوراخ وجود دارد. وجود این سوراخ ها بر روی آجر باعث می شود تا وزن متریال به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین این سوراخ ها باعث عایق بندی بیشتر آجر شده و خلا را از بین می برند. در سوی دیگر وجود این تعداد سوراخ سبب می شود تا مواد اولیه کمتری در ساخت آجر مصرف گردد که همین به کاهش قیمت منجر می شود.

ویژگی آجر سفال

ویژگی آجر سفال

آجر سفال چه ویژگی هایی دارد؟

  • اگر آجر سوراخ دار ابعاد بزرگی داشته باشد معمولا 12 سوراخ را بر روی آن خواهیم دید. گفتنی است که استاندارد این نوع از آجر ها ایجاب می کند تا سوراخ ها تمام ضخامت آجر را در بر بگیرند.

  • سطح مقطع مجموع این سوراخ ها به هیچ عنوان نباید از 25 درصد سطح بزرگتر آجر بیشتر باشد. در سوی دیگر و باز هم بر اساس استاندارد این نوع از آجر، فاصله سوراخ ها در هر بعد نباید کمتر از 30 درصد باشد.

  • آجر سفال نام های دیگری از جمله آجر لفتون، آجر زبره و… را نیز دارد. مقاومت این دست از آجر بالا است. با این حال از آن هم در ساخت دیوار حمال و هم در بنای نمای ساختمان استفاده می کنند. از اینرو این آجر را متریال دو کاربردی می نامند. گفتنی است که علاوه بر این از آن در ساخت دیوار حائل و غیر حائل نیز استفاده می شود.

  • اگر در ساخت دیوار از آجر لفتون استفاده شود دیگر نیازی به نما نخواهد بود. دلیل آنست که این آجر در دسته ی آجر نما قرار می گیرد. به همین دلیل آجر سفال بهترین متریالی است که برای ساخت دیوارهای بیرونی می توان از آن استفاده کرد. شایان ذکر است که برای دست یابی به چنین هدفی لازم است تا پس از ایجاد دیوار، بند کشی را انجام داد. بندکشی باعث می شود تا دیوار نمایی یک دست و شکیل بگیرد و برای زیبا شدن به عملیات اضافی نیاز پیدا نکند.

آجر سه گل

آجر سه گل

آجر سه گل چیست؟

اگر بخواهیم پرکاربردترین متریال در صنعت ساختمان سازی را نام ببریم به ناچار باید به آجر سه گل نیز اشاره کنیم. در ظاهر 3 سوراخ بزرگ بر روی این آجر قابل مشاهده می باشد و به همین دلیل به آن آجر سه گل گفته می شود. گفتنی است که چنین آجری عایق قوی در برابر حرارت و صدا می باشد و از مقاومت فشاری بالا نیز بهره مند است. به دلیل تمامی این ویژگی ها از آجر سه گل در ساخت دیوارهای باربر و نیمه باربر، ساخت تیغه ها، ساخت طاقه ها از جمله طاق ضربی، ساخت سوله و… استفاده می شود.

به عنوان یک نکته ی حائز اهمیت باید گفت که حفره های بزرگ در دل این آجر سبب می شوند تا گل و یا ملات وارد سوراخ ها شود که همین به محکم تر شدن و یک دست شدن دیوارها کمک می کند.

نکته مهم دیگر این است که شیارهایی بر روی این آجر وجود دارند که باعث چسبندگی بیشتر ملات برای کاشی کاری و چسبندگی گچ برای سفید کاری می شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

آجر سفال از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد:

  • مقاومت فشاری این آجر بسیار زیاد است.

  • این آجر خاصیت ضد سایش دارد.

  • درصد جذب آب آجر سفال بسیار کم است.

  • این متریال در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم است.

  • این نوع آجر آلودگی محیط را به خود جذب نمی کند.

  • از آن می توان برای زیباسازی ساختمان استفاده کرد.

  • برای ساخت آن به خاک کشاورزی آسیب وارد نمی شود.

  • در هنگام تولید این آجر هوا آلوده نمی شود.

  • شما می توانید آجر سفال را از کارخانه آجر سفال تهیه کنید.

کارخانه آجر سفال توحید اصفهان در منطقه صنعتی دولت آباد اصفهان واقع شده است.