حتما بخوانید:انواع چیدمان آجر

غیر ممکن است بنایی را بسازیم یا بخواهیم تهیه کنیم ولی به ظاهر آن اهمیت ندهیم.از این رو از مصالح گوناگونی یرای تزئین و زیباسازی و بهینه سازی بنایی خود استفاده می کنیم.آجرنما ، سنگ،کاشی،چوب،سطوح بتنی، … از جمله مصالح به کار رفته شده برای نما هستند.اگر از آجر نماسازی بخواهید استفاده کنید پس لازم است با انواع چیدمان آن آشنا باشید.

انواع چیدمان آجر:

از گذشته تا کنون با توجه به ابعاد و رنگ آجر و همچنین سلیقه و طراحی معماران،چیدمان های متنوعی مورد استفاده قرار داده شده است که به چند مورد متعارف آن می پردازیم:

  • چیدمان طرح استاندارد: در طرح،آجرنماها بصورت استاندارد و در کنار هم بصورت عرضی و با بندکشی قرار می گیرند.
  • چیدمان طرح کلاسیک:در این طرح،آجر نماها بصورت عرضی و به شیوه ی کلاسیک و با بندکشی کنار یکدیگر قرار می گیرند.این شیوه بسیار سنتی است و از ابتدایی ترین و قدیمی ترین روش های آجرچینی است.
  • چیدمان طرح طولی- عرضی آجر نما: در این روش آجر ها بصورت طولی و عرضی کنار یکدیگر قرار می گیرند.ممکن است یک بخش یا ستون بصورت عرضی و دیگری بصورت طولی چیده شود،بستگی به سلیقه معمار دارد.
  • چیدمان طرح زیگزاگ آجر نما:در این طرح آجر نماها بصورت عرضی ولی با زاویه غیر عمودی در کنار هم قرار می گیرند.
  • چیدمان طرح حصیری یا بادزنی:در این روش نما را به مربع های کوچک تقسیم کرده و هر مربع را با آجرنما بصورت افقی و عمودی در کنار یکدیگر می چینند.
  • چیدمان طرح مختلط آجرنما: در این چیدمان آجر نماها در حالت های مختلف طولی و عرضی به شکل مربع ها و مستطیل های متعدد در ابعاد گوناگون کنار یکدیگر قرار می گیرند.شبیه به حالت بادبزنی ولی به شکل امروزی مدرن.

حتما بخوانید: آسیب های انتخاب آجر بی کیفیت

  • چیدمان طرح برون بند آجر نما:در این طرح آجر ها بصورت سه بعدی در نما چیده می شوند.بدین صورت که بخشی از آنها بصورت برجسته بیرون از سطح صاف دیوار است و حالت فرورفتگی و برآمدگی دارد.
  • چیدمان طرح لایزر: در این روش،آجرها بصورتی در کنار هم قرار می گیرند که حالت پله را به نمایش می گذارند.این طرح از روش های های آجر چینی قدیمی است که در بناهای مانند مساجد و خانه های_های قدیمی هنوز دیده می شود.
  • چیدمان طرح بلبند مرتب:در این روش آجرها بصورت یکی در میان کله و راسته چیده می شوند.
  • چیدمان طرح قدنما:در این روش آجرها بصورت عمودی و طولی،از پهلو در کنار یک دیگر چیده می شوند.
  • چیدمان طرح کله:در این روش آجرها در قسمت عرض بصورت افقی یا عمودی کنار هم چیده می شوند.

نکته حائز اهمیت این است که با توجه به خواسته ای مشتریان،آجر نماها با بعاد و تنوع شکلی(مثلا حتی 6 ضلعی)به قدری گشترده شده که نمی توان همه ی حالت های چیدمان را مورد بحث قرار داد.

انواع-چیدمان-آجر-نما

اجرای آجرنما در ساختمان:

استفاده از آجر برای تزئین دیوارها روشی است که معماران از گذشته های دور تا کنون از آن بهره می برند و عضو جدایی ناپذیر در فرهنگ نماکاری شده است.امروزه از آجر نماهای نسوز در ابعاد و رنگ های مختلفی استفاده می شود که موجب خلق نماهای متنوع و چشم نواز می گردد.آجرنما نه فقط برای دیوارهای خارجی ساختمان،بلکه برای دیوارهای داخلی از جمله دیوار شومینه ، کنار آسانسور،راه پله …. نیز بکار می رود.

اجرای آجرنما ده سوراخ

اجرای آجرنما ده سوراخ

حتما بخوانید:آجر لفتون چیست؟

  • نمای آجری با استفاده از چسب:در این روش لازم است چسبی همانگ با خصوصیات آجر نما مورد استفاده قرار بگیرد.این چسب مانند یک ماده ی الاستیک عمل می کند و باعث دفع شدن ارتعاشات وارده به نما و زیر سازی می شود.در این روش بندکشی آجرنماها بسیار مورد اهیمت است زیرا اگر اشتباهی در این مرحله بوجود بیاید ممکن است آب سطح زیر نما نفوذ کند و با یخ زدگی و رطوبت باعث جدا شدن نما از ساختمان شود.

اجرای آجرنما با چسب

  •  اجرای نما بصورت خشک: این روش از روش های امروزی و جدید است که  درآن چندین مزیت نسبت به سایر روش ها وجود دارد.در اجرای نمای خشک از هیچ ملاتی استفاده نمی شود و تمامی مراحل با استفاده از قطعات فلزی مانند ریل،پیچ،…. پیش میرود.نمای خشک دارای اجزائی از جمله عایق حرارتی،اتصالات،چهارچوب نگهدارنده،فضای خالی تهویه و … می باشد.در این روش ابتدا یک عایق حرارتی با چسب به دیوار وصل می شود.سپس یک چهارچوپ نگهدارنده روی آن قرار داده می شود تا آجرنما با فاصله روی آن نصب گردد.این فضای خالی بین عایق و نما،عایقی دیگربرای ساختمان محسوب میشود که مانع از ورود سرما و گرما می شود.این روش اجرا بسیار دارای سرعت بالایی است و نیازی به نیروی متخصصی ندارد.

اطلاعیه: لیست قیمت آجرنما اصفهان

بندکشی در آجر نما:

پس از چیدن آجر نماها لازم است که سطح نما را یک پارچه و یکدست کنیم و شیارهای آن را بپوشانیمواین موقع است که از بند استفاده می کنیم.در برخی از آجر نماها دو بند وجود دارد و در برخی چهار بند،برای دوبند یعنی در قسمت طولی بند وجود دارد و در چهاربند هم در قسمت طولی و هم عرضی بندکشی شده است.بسیار مهم است که بند کشی ضد آب و رطوبت باشد،لذا ملات کشی باید از ذرات ریزی تشکیل شده باشد که مانع نفوذ آب و رطوبت به اجرای نما و ساختمان شود.همچنین باید پرمایه باشد و از تراکم کافی برخوردار باشد تا از بوجود آمدن خاصیت جاذبه جلوگیری کند.زیبایی در انجام بندکشی حائز اهمیت استوعمق این بندها باید 15 میلی متر باشد.برای تمیز بودن کار لازم است قبل از شروع بندکشی،محل اجرای آن توسط برس تمیز و مرطوب شود.پس از اجرای بندکشی نیز ملات باید سریعآ خشک شود پس عیار ملات ماسه را باید به دقت انتخاب کنید.این مقدار برای بندکشی حدودا 400 کیلیوگرم در مترمکعب است.